Berbagai Cara Mengupas Kelapa




CARA MENGUPAS SABUT KELAPA (Cocos nucifera) adalah satu aktiviti pertama selepas menuai buah kelapa. Kelapa Tua yang gugur atau diambil dibanding pokok akan disatukan di satu tempat untuk proses buang kulit luar kelapa iaitu SABUT KELAPA di mana kerja ini lazimnya digerakkan dengan manual untuk pekebun kecil serta dengan mekanisasi bila dibikin oleh ladang-ladang besar (estet kelapa). Sabut kelapa yang dibuang pada akhirnya akan membuahkan buah kelapa jadi kelapa bulat serta akan terlihat kulit tempurung kelapa yang keras serta gampang untuk diolah selanjutnya. Kelapa bulat ini gampang dipecahkan atau dibuang susunan tempurung (digelar 'patek kelapa') untuk memperoleh isi kelapa yang berwarna putih. Buah kelapa bulat ini dapat gampang dibawa kepasaran sesudah buang kulit sabut diladang kerana sabut ini memiliki isipadu yang banyak bila tidak dibuang dulu diperingkat awal. Artikel subuh Ahad saya menulis tehnologi mengupas sabut kelapa untuk dikongsi bersama dengan semua pembaca website ini berdasar pada pengalaman serta pemerhatian penulis. 

Ada berbagai alat yang dipakai untuk mengupas sabut kelapa dengan manual atau dengan tradisionil diseluroh dunia. Sangat umum mereka memakai alat penyadap iaitu susunan besi tajam seperti 'lembing' yang dipacak di atas tanah atau susunan besi buat mengukuhkan kedudukannya. Buah kelapa yang masih tetap ada sabut akan di tempatkan pada mata besi tajam serta dipulas keluar atau dalam untuk keluarkan sabut kelapa itu. Pengalaman saya buang sabut kelapa dengan alat ini ambil waktu saat 15-20 minit untuk sebiji kelapa tapi lama kelamaan hanya 7-10 minit sebiji. Mereka yang ada kemahiran tinggi hanya butuhkan 2-3 minit sahaja untuk mengupas kelapa sebiji. Mereka tidak lihat juga mata besi tajam itu serta begitu patut mengupas sehinga dapat habiskan sekitar 600-800 biji dalam beberapa saat sahaja. Alat ini gampang diarahkan bila perlu kekawasan pengumpulan buah kelapa yang dikhaskan. 

Cara-cara lainnya langkah mengupas manual sabut kelapa dengan memakai parang, cangkul, mata tajak, pengupas seperti gunting serta memakai mesin automatik atau semi-automatik. Kaedah memakai besi seperti gunting besar seperti photo samping sangat cocok untuk wanita kerana kerjanya gampang, mudah serta selamat walaupun juga ianya agak lamban. Kelapa ditempatkan di atas tanah dalam posisi menegak keatas serta input mata gunting ketengah empulur sabut. Buka pemegang keluar serta sabut kelapa akan terbuka ditengah-tengahnya serta ulangilah lagi (bila perlu) untuk bahagian bawah buah kelapa itu. Jika sabut telah terpisah karena itu mengeluarkan biji kelapa bulat dengan tangan dengan manual. Kalaupun tidak ada alatan spesial makan bisa pakai bucu cangkul atau tajak rumput serta kerjakan aktiviti mengupas kelapa untuk manfaat persendirian. 

Buat petani individu yang memiliki saiz ladang tidak berapakah luas atau untuk perladangan berkelompok atau berkumpulan mencukupi dengan alat mengupas kelapa semi-automatik (salah satunya contoh lihat photo samping). Sudah banyak dicipta mesin mepupas kelapa di semua dunia di mana kebanyakannya membutuhkan kuasa letrik untuk menggerakkan motornya. Model-model mesin mengupas kelapa memiliki mata tajam yang merobek sabut kelapa serta membuahkan kelapa bulat. Operasi mesin ini masih tetap membutuhkan tenaga untuk menmasukan biji kelapa satu-satu, mendesak suiz motor serta mengasingkan biji kelapa bulat dengan sabut kelapa. Kelapa butuh dimasukkan satu-satu serta butuh waspada kerana terkadang sabut sukat untuk di buang. Kapasiti tergantung pada kemahiran pekerja

Sumber : http://animhosnan.blogspot.com/2012/03/kupas-sabut-kelapa.html

"Berbagai Cara Mengupas Kelapa"

Posting Komentar